Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), ülkenin yapay zeka haritasını ortaya çıkaran ilk kapsamlı çalışması olan “Yapay Zeka İstatistikleri 2025” sonuçlarını açıkladı. Araştırma, bireyler ve girişimler düzeyinde yapay zeka teknolojilerinin kullanım yaygınlığını ve amaçlarını detaylandırıyor.
Türkiye’nin yapay zeka kullanım oranı belli oldu
Buna göre, Türkiye’de üretken yapay zeka teknolojilerini kullandığını beyan eden bireylerin oranı yüzde 19,2 olarak kayıtlara geçti. Yapay zeka teknolojilerinden herhangi birini kullandığını belirten girişimlerin oranı ise yüzde 7,5 oldu.

Bireylerdeki yapay zeka kullanımı, bilinçli ve kasıtlı olarak metin, görsel, yazılım kodu, video gibi içerik üretmek amacıyla üretken yapay zeka araçlarının kullanılması olarak tanımlanıyor.
Yapay zeka kullanma oranı, yaş gruplarına göre incelendiğinde net bir gençleşme eğilimi görülüyor. En fazla kullanım oranı yüzde 39,4 ile 16-24 yaş grubunda yer alan bireylerde saptandı. Bunu yüzde 30,0 ile 25-34 yaş grubu izliyor. Yapay zeka kullanımının en düşük olduğu yaş grubu ise 65-74 yaş grubu oldu.
Kullanım amaçları detaylandırıldığında, yapay zeka kullanan bireylerin yüzde 79,7’si özel amaçlar için, yüzde 33,8’i mesleki amaçlar için ve yüzde 31,4’ü örgün eğitim için kullanıyor. Cinsiyetler arasında eğitim amaçlı kullanımda kadınların oranı yüzde 36,6 ile erkeklerin yüzde 26,7’lik oranının üzerinde gerçekleşti.
Yapay zeka kullanmadığını belirten bireylerin en önemli gerekçesi yüzde 63,3 ile yapay zekaya ihtiyaç duymamak oldu. Bunu yüzde 18,7 ile nasıl kullanılacağını bilmemek, yüzde 12,4 ile varlığından haberdar olmamak ve yüzde 5,5 ile gizlilik, güvenlik veya emniyetle ilgili endişeler takip ediyor.
Araştırma, yazılım tabanlı veya cihazlara gömülü sistemler aracılığıyla öngörüler, öneriler veya kararlar üreten teknolojiler kullanan girişimleri de inceliyor. Girişim şirketlerinde yapay zeka kullanım oranının, şirketin çalışan sayısı arttıkça yükseldiği gözlemlendi. Herhangi bir yapay zeka teknolojisi kullanmadığını ancak kullanmayı düşündüğünü belirten girişimlerin oranı ise yüzde 9,0 oldu.
Yapay zekanın en fazla kullanıldığı sektörler beklendiği üzere ilk sırada “Bilgi ve İletişim” sektörü, ikinci sırada ise “Finans ve Sigorta Faaliyetleri” sektörü yer aldı. Kullanım amacına göre girişimler, yapay zekayı yüzde 46,5 ile en çok pazarlama veya satış amacıyla kullandıklarını belirtti.
Yapay zeka kullanmayan ancak kullanmayı planlayan şirketler, önlerindeki en büyük engeli yüzde 74,2 ile girişimde ilgili uzmanlık eksiğinin bulunması olarak gösterdi. İkinci önemli neden yüzde 67,4 ile maliyetlerin çok yüksek olması oldu.